بازرگانیصنعت و تجارت

برنامه‌های گمرک برای رونق تولید در سال 1398

معاون وزیر اموراقتصادی و دارایی و رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران برنامه‌ها و تصمیم های امسال این سازمان برای کمک به رونق تولید را اعلام کرد که از جمله آنها، کاهش زمان ترخیص کالا و ایجاد دروازه‌های مشترک با کشورهای همجوار مانند عراق است.

به گزارش اقتصاد روز به نقل از تارنمای گمرک جمهوری اسلامی ایران، مهدی میراشرفی امروز (دوشنبه) در جمع مدیران ستادی و اجرایی گمرک های کشور تاکید کرد «رونق تولید یک شعار نیست، بلکه یک راهبرد به شمار می رود که در واقع همه شعارهای سال قبل در دل آن نهفته است».
وی افزود: ما در گمرک می‌توانیم بهترین نقش و تاثیر را در رونق تولید و بهبود وضعیت اقتصادی کشور داشته باشیم، به شرط آنکه در بعد کاهش هزینه‌ها و کاهش زمان ترخیص کالا اقدامات و تسهیلات بیشتری را اعمال کنیم.
معاون وزیر اموراقتصادی و دارایی از تفویض اختیار بیشتر به گمرک های اجرایی، فراهم سازی شرایط مناسب‌تر برای ارائه خدمات به فعالان مجاز اقتصادی (AEO)، ساده‌سازی فرآیند ترخیص کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای (مواد اولیه و ماشین‌آلات خطوط تولید)، ایجاد فرصت‌های مناسب‌تر برای دسترسی آسان صاحبان کالا و ارباب‌رجوع به مدیران و کاهش بروکراسی اداری برای کمک به رونق تولید خبر داد.
وی اعلام کرد: در بحث تسهیل تجارت و ارتقای سلامت، باید مدیران گمرک های اجرایی از نزدیک با صاحبان واحدهای تولیدی ارتباط داشته باشند و با حضور در محل این واحدها نیازهای آنها را شناسایی و برای کمک به آنها اقدام کنند.

** فاصله گیری نسبی از صادرات به شکل خام‌فروشی 

معاون وزیر اموراقتصادی و دارایی گفت: پارسال 44 میلیارد و 400 میلیون دلار صادرات و 42 میلیارد و 600 میلیون دلار واردات داشتیم که 85 درصد واردات را کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای بخش تولید تشکیل می داد و اگر بتوانیم در بحث واردات تسهیل ایجاد کنیم به رفع مشکلات بخش تولید کمک کرده‌ایم.
وی متوسط ارزش هر تن کالای صادراتی ایران را 380 دلار و میانگین ارزش هر تن کالای وارداتی را حدود 1500 دلار اعلام کرد و افزود: در بحث صادرات به طور نسبی از خام‌فروشی فاصله گرفته‌ایم اما باید در این زمینه اقدام موثرتری انجام دهیم.
به گفته وی، پنج شریک اول تجاری ایران کشورهای آسیایی چین، عراق، امارات، افغانستان و کره جنوبی است و تقویت و توسعه تجارت با این کشورها اهمیت دارد.
معاون وزیر اموراقتصادی و دارایی تصریح کرد: عراق، در اولویت سیاست توسعه تجارت ما قرار گرفته و در سال 97 حجم صادرات ایران به این کشور حدود 9 میلیارد دلار بوده است.
وی از مدیران گمرک های اجرایی خواست برای تسهیل و روان‌سازی صادرات کالا به کشورهای هدف تلاش بیشتری کنند و از تصمیم گمرک برای ایجاد دروازه‌های مشترک با کشورهای همجوار مانند عراق خبر داد.
به گزارش ایرنا، حمایت از خودکفایی و توانمندسازی همه بخش های راهبردی، از بندهای اقتصاد مقاومتی است.
بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی در سال 1392 ابلاغ شد.
سال 1395 از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت. سال 1396 نیز «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال» بود و رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال 1397 را «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کردند.امسال نیز سال «رونق تولید» نام دارد.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا