اجتماعیشهریصنعت و تجارتکشاورزی

دامداران با مازاد دام سنگین روبرو هستند/دلالان عامل گرانی ۳۰ درصدی گوشت در بازار

سلطانی گفت: هم اکنون هر کیلو دام گوساله نسبت به ابتدای سال ۴۰ درصد و دام سبک ۳۰ درصد افت داشته است .
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سعید سلطانی مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور ،با اشاره به اینکه زنگ خطر تولید گوشت در کشور به صدا درآمده است، اظهار کرد: هم اکنون هر کیلو دام گوساله نسبت به ابتدای سال ۴۰ درصد و دام سبک ۳۰ درصد افت داشته، این در حالی است که قیمت گوشت به همین نسبت در بازار کاهش نیافته است.

وی نرخ کنونی هر کیلو دام سنگین را ۲۵ هزار تومان و دام سبک را ۳۶ هزار تومان اعلام کرد و گفت: اگرچه قیمت گوشت گوساله از ۱۰۰ هزار تومان ابتدای سال باید به ۶۰ هزار تومان و گوشت گوسفندی از ۱۱۰ هزار تومان به ۷۰ هزار تومان کاهش می‌یافت، اما این اتفاق در بازار خرده فروشی رخ نداده است و مسئولان و فروشندگان اذعان می‌کنند که گوشت مشمول قیمت گذاری نیست.

سلطانی ادامه داد: علی رغم شرایط سخت اقتصادی و کاهش قدرت خرید خانوار، دلالان و واسطه‌ها اجازه کاهش قیمت گوشت در بازار را نمی‌دهند و هم اکنون تشکیلاتی نیست که بر این روند نظارت داشته باشد تا اجحافی در حق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان صورت نگیرد.

واردات گوشت تاثیری در بازار ندارد
مدیر عامل اتحادیه دامداران با انتقاد از این مسئله که گوشت مشمول قیمت گذاری نیست، بیان کرد: مسئولان امر اذعان می‌کنند که قیمت گوشت تابع عرضه و تقاضاست، این درحالی است که در مواقعی که قیمت گوشت در بازار افزایش می‌یابد، مسئولان ذی ربط به سراغ اتحادیه می‌آیند، اما در شرایط کنونی که دامداران با مازاد دام سنگین در واحد‌ها روبرو هستند، کسی به داد تولیدکنندگان نمی‌رسد که این امر زنگ خطر جدی برای تولید به شمار می‌رود.

به گفته وی، در مواقعی که بازار با کمبود تصنعی گوشت روبرو می‌شود، مسئولان ذی ربط مجوز واردات گوشت گرم را صادر می‌کنند، در حالیکه این امر تاثیری در بازار ندارد و تنها منجر به خروج ارز از کشور می‌شود.

سلطانی در پایان گرانی ۳۰ درصدی گوشت در بازار را ناشی از وجود واسطه‌ها و دلالان دانست و گفت: این در حالی است که اگر صفر تا صد تولید داخل، واردات و صادرات به اتحادیه واگذار شود تا مدیریت واحدی صورت گیرد، این اطمینان را به مسئولان دولتی می‌دهم که قیمت گوشت در طول سال حداکثر ۵ درصد نوسان خواهد داشت، در حالیکه در شرایط فعلی علی رغم شرایط مساعد تولید و کاهش چشمگیر قیمت دام زنده، نرخ گوشت تغییر چندانی برای مصرف کننده نداشته است.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

1 دیدگاه

  1. بدلیل اعمال کنترل وزارت صمت بر روی صنعت دام و دامداری و به بهانه تنظیم بازار و عدم توجه به آینده صنعت ، تعداد بسیاری از دامدارها ورشکسته شده اند و برخی دیگر نیز در حال ورشکستگی هستند . دام هایی که می بایست در 5 ماه پیش به فروش می رفتند در دست دامدارها مانده اند و هر دامداری که توان پرداخت هزینه های جاری آنها را نداشته نیز مجهور شده دام خود را زیر قیمت تمام شده ( 15 در صد زیان ) بفروش برساند. دولت تدبیر و امید از سال گذشته صادرات دام زنده را ممنوع کرده و بهانه اصلی این ممنوعیت نیز تنظیم بازار و اختصاص ارز 4200 برای نهاده های تولید می باشد. ولی باید اعلام نمود که ارز 4200 فقط برای واردات جو و ذرب اختصاص داده می شود و مابقی هزینه های تولید دام ( گوساله لاغر پرواری که بهای اصلی تولید را تشکیل می دهد توسط دامدارها در دوره جاری کیلویی بین 90 تا 100 هزار تومان خریداری شده درصورتی که در سال 96 گوساله لاغر پرواری کیلویی 30 تا 35 هزیار تومان بوده ، کاه از 200 تومان به 600 تومان ، سبوس از 540 به 1700 در بازار رسیده ، یونجه از 900 به 2400 رسیده ، ذرت علوفه از 300 به 750 رسیده و … دارو های دامی هم به تناسب نرخ ارز سه یا چهار برابر شده اند ) ربطی به ارز 4200 ندارد و با ارز آزاد محاسبه میشود حتی همین جو و ذرت هم به این سادگی به دامدارها احتصاص پیدا نمی کند زیرا پشتیبانی امور دام استانها فقط 10 تا 15 در صد جو مورد نیاز دامدار را به ایشان می دهد و 90 درصد دیگر جو نیز باید از بازار آزاد تهیه شود . در اکثر استانها ذرت هم اصلا به دامدارها نمی دهند و می گویند که ذرت برای مرغداری ها است . در حال حاضر بهای تمام شده گوساله سنگین 32000 است ولی دلالها و قصاب ها حتی حاضر به خرید دام به 27000 هم نیستند . ضمناً علیرغم کاهش قیمت دام زنده ، گوشت نیز توسط قصاب ها باید نهایتاً 60000 فروخته شود ولی گوشت با نرخ 80000 به مصرف کننده می رسد و این یعنی سیستمی که وزارت صمت طراحی کرده فقط برای حمایت از دلالها می باشد و تولید کنند اصلا مهم نیست. سال آینده نیز دیگر دامدارها تولیدی انجام نمی دهند و وزارت صمت دستور واردات بیشتر را صادر می کند و این هم یعنی حمایت از واردکنندگان و دلالها . کم کم به این نتیجه می رسیم که هدف این برنامه فقط نابودی تولید و حمایت از دلالها و واردکنندگان است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا