اجتماعیشهری

مجلس یازدهم تلاش کرد با نگاه تمرکززدایی و تسهیل‌گری برای مردم فرصت حضور فراهم کند

دکتر قالیباف در جلسه شورای اداری شهرستان‌های زرند و کوهبنان:

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تلاش کردیم عمده تصمیمات مجلس در سه سال گذشته در حوزه اقتصاد باشد، گفت: در مجلس یازدهم تلاش کردیم هر چقدر می توانیم با نگاه تمرکززدایی و تسهیل گری برای مردم فرصت حضور فراهم کنیم.

به گزارش اقتصاد روز ، دکترمحمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که صبح امروز (جمعه، 26 اسفند ماه) در رأس هیأتی به کرمان سفر کرده بود، با حضور در جلسه شورای اداری شهرستان های زرند و کوهبنان که بعد از بازدید از مجتمع فولاد زرند ایرانیان، در این محل برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و ابراز خرسندی از حضور در کرمان و زیارت مزار سردار شهید سلیمانی، گفت: شهید باقری در زمان جنگ با توجه به شرایط آن زمان تأکید کرده بود باید استراتژی ها را تغییر داد، به نظر من، اکنون نیز باید به استراتژی هایی بازگردیم که از آن نتیجه گرفتیم اما رها کردیم.

مشکلات اقتصادی با حضور مردم در عرصه خلق ثروت برای کشور، معرفت و دانش فتح می‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه از استراتژی های موفق گذشته ما این بود که انقلاب اسلامی با تکیه بر مردم پیروز شد و تداوم یافت و دفاع مقدس را نیز مردم اداره کردند، اظهار داشت: شهید سلیمانی آمریکا را با استفاده از نیروی مردمی زمین گیر و داعش را با استفاده از همین نیروی مردمی اعم از فاطمیون، زینبیون و سایر مردم و بدون استفاده از تجهیزات و ارتش منظم، شکست داد.

وی افزود: تردید نکنید مشکلات اقتصادی با حضور مردم در عرصه خلق ثروت برای کشور، معرفت و دانش فتح می شود و با نظام بروکراسی و اداری هرگز چنین تحولی اتفاق نمی افتد.

رئیس قوه مقننه افزود: ما باید خداباوری و ایمان داشته باشیم که اگر در مسیر الهی حرکت کنیم، سختی ها و مشکلات برطرف می شود.

دکتر قالیباف بر همین اساس تصریح کرد: ما باید مبتنی بر عدالت، عقلانیت و معنویت که از ارکان شیوه مدیریت امام(ره) بوده و مکتب شهید سلیمانی نیز بر همان مبانی پیش رفت، حرکت کرده و آنها را در اقتصاد به کار گیریم که تردیدی نیست که راهگشا خواهد بود.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با بیان اینکه ما از این نگاه در مجلس استفاده می کنیم و بر اساس آن تلاش ما در مجلس این است که تمرکزگرایی را در کشور از بین ببریم، عنوان کرد: همه اختیارات در همه بخش ها را در تهران متمرکز شده است که اشتباه است.

مبنای تبصره 18 لایحه بودجه 1402 واگذاری اختیارات به استان‌ها بود

وی افزود: اگر به سه سال گذشته مجلس بنگرید تلاش کرده ایم عمده تصمیمات در حوزه اقتصاد باشد و در مسائل اقتصادی تلاش کردیم هر چقدر می توانیم با نگاه تمرکززدایی و تسهیلگری برای مردم فرصت حضور فراهم کنیم که در این خصوص با تصویب تبصره 18 بودجه در حوزه اشتغال به جایی خواهیم رسید که بالای 80 درصد اختیارات و اعتبارات حتی با حساب خزانه به استان ها واگذار شود تا شورای استان ها که در میدان حضور دارند تصمیم گیری کنند.

دکتر قالیباف با بیان اینکه در حوزه مولدسازی از سال 1382 تا 1401، 12 قانون تصویب کردیم که از طریق آنها مولدسازی انجام شود اما قانون اجرا نمی‌شود، گفت: در شنبه گذشته اصلاحات آیین نامه مولدسازی به تصویب رسید که در آن محوریت کار استان ها و شهرستان ها هستند.

مولدسازی، خصوصی‌سازی و درباره اموال غیرمنقول نیست بلکه درباره اموال منقول مازاد دولتی است

وی افزود: مولدسازی، خصوصی سازی نیست، اصل 44 نیست و ارتباطی به اموال غیرمنقول، سهام و غیره ندارد بلکه فقط متمرکز بر اموال منقول و مازاد بخش های دولتی است که هیچ استفاده ای نشده و هزینه جاری نیز به ما تحمیل می کند.

رئیس قوه مقننه در ادامه با یادآوری این مطلب که اگر همین یک مورد اجرا شده و فرمانداران، استانداران، وزارتخانه ها و مجموعه شوراهای اداری پای کار باشند، بخش قابل توجهی از مشکلات به دست مردم، با کمترین هزینه و با سریع ترین حالت ممکن رفع می شوند، اظهار داشت: این اتفاق در حوزه عمرانی، فنی و کشاورزی امکان پذیر است البته در حوزه مولدسازی تصمیم روشنی گرفته شده که در حوزه وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و وزارت بهداشت، امکانات راکد آنها صرفا در همان وزارتخانه استفاده شود که نیازمند یک تحول در این حوزه هستیم.

قانون مجلس درباره استفاده از ظرفیت پیشران‌ها بسیار مؤثر بود

وی اضافه کرد: در برنامه پنجساله هفتم نیز مباحث خود را با همین نگاه دنبال می کنیم و از ظرفیت های خوب پیشران ها در کشور مثل حوزه معدن، صنعت نفت چه در حوزه بالادستی و چه پایین‌دستی استفاده خواهیم کرد همانطور که در اردیبهشت امسال در رابطه با شرکت های دانش بنیان قانون مادر مفصلی تدوین و ابلاغ کردیم که اجرا شد و این حرکت می تواند در حوزه پیشران ها موثر باشد.

دکتر قالیباف در ادامه با اشاره به برخی دغدغه ها درباره زرند و کوهبنان عنوان کرد: بخشی از مشکلات حوزه کارگری به شستا باز می گردد که پیگیری می شود، بخش مربوط به استمهال وام های کشاورزی نیز تا مرحله حل و فصل شدن پیگیری خواهد شد همچنین بخشی که مربوط به حوزه های اقتصادی است، از سوی آقای پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی پیگیری می شود.

یک مدیر امین و قوی هیچ بهانه‌ای برای کار نکردن ندارد

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با یادآوری این مطلب که اگر این باور را داشته باشید که باید بایستید تا از بالا اتفاقی برای شما در پایین بیفتد، عمر خود را از دست داده اید، گفت: یک مدیر امین و قوی هیچ بهانه ای برای کار نکردن ندارد. برخی افراد خیلی اوقات تنها وقت خود را پر می کنند، شغل دارند اما کاری انجام نمی دهند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه کار کردن نیازی به اختیار و پول ندارد، عنوان کرد: این را از موضع رئیس مجلس نمی گویم بلکه از موضع کسی می گویم که از پشت خاکریز به اینجا رسیده است. کار؛ پول و اختیار نمی خواهد.

کار کردن را باید از فرهنگ دفاع مقدس آموخت

دکتر قالیباف همچنین با بیان اینکه باید به حوزه های استراتژیک که نیاز به تحول دارد ورود کنید، گفت: اگر برای انجام کاری اعلام کردید پول یا اختیار بدهید تا کار کنیم، خواسته و ناخواسته قصد کار کردن ندارید لذا باید کار کردن را از فرهنگ دفاع مقدس و شهدا یاد بگیریم.

رئیس قوه مقننه در پایان خاطرنشان کرد: بنده به شخصه هر کجا ایستادگی کردم موفق بودم و هر کجا تسلیم حرف های به ظاهر زیبا و توخالی و یا بروکراسی اداری شدم، پشت حرف ها ماندم و اینجاست که هم خودمان و هم به مردم آسیب می زنیم. امیدوارم همه ما به گونه ای عمل کنیم که مدیون شهدا، امام شهدا و مردم نباشیم.

شریعتی کوهبنانی: ضرورت همسان‌سازی حقوق کارگران و بخشودگی جرائم دیرکرد وام‌های کشاورزی و ناشی از زلزله

 عفت شریعتی کوهبنانی در این نشست با اشاره به برخی مشکلات حوزه انتخابیه خود، عنوان کرد: امهال وام های کشاورزی، بخشودگی جرایم دیرکرد وام ها ضروری است چرا که کشاورزان با سیل زدگی و سرمازدگی روبرو بوده اند.

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس همچنین خواستار بخشودگی سود و جرائم دیرکرد وام های ناشی از زلزله شد.

وی افزود: بهترین راه برای تولید بیشتر به کارگیری نیروی جدید و بازنشسته شدن افراد با سابقه 15 سال است.

وی در ادامه خواستار پرداخت حقوق کارگران صنایع و معادن و بخش خصوصی شد و بیان داشت: لازم است جهت همسان سازی حقوق این کارگران با کارگران دولتی از لحاظ تقنینی و نظارت بر حسن اجرای قانون، اقدام شود چرا که بسیاری از کارگران بخش خصوصی نیازمند توجه هستند.

شریعتی با اشاره به ضرورت اصلاح زیرساخت های زرند و کوهبنان و مناطق مربوطه عنوان کرد: لازم است اعتباری برای تعمیر جاده های این بخش تخصیص داده شود که در نتیجه خرابی آنها بسیاری از خانواده ها داغدیده شده اند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گازرسانی برای راه اندازی کارخانه کنستانتره سیلیس را بسیار ضروری دانست که مانع مهاجرت به شهرهای بزرگ می شود و گفت: واحد آموزشی عالی زرند سال های زیاد ردیف مستقل بودجه ای داشته اما ردیف بودجه آن به دانشگاه باهنر کرمان اختصاص یافت که لازم است ردیف بودجه آن مستقل شود از سوی دیگر دانشکده پرستاری زرند با وجود داشتن دانشجویان زیاد نیازمند توسعه است که آن نیز باید از طریق تأمین اعتبار از سازمان برنامه و بودجه لحاظ شود.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمان در پایان با بیان اینکه بزرگ ترین معادن ذغال سنگ کشور در این منطقه است، خاطرنشان کرد: متأسفانه سیاست های نامطلوب دو وزارتخانه صمت و رفاه باعث افت شدید تولیدات شده که نیازمند اتخاذ تدابیری برای حل آن جهت تقویت اشتغال و مسائل دانش بنیان است.

استاندار کرمان: ضرورت توجه به حوزه برق مصرفی کشاورزان به دلیل خشکسالی چاه ها

محمدمهدی فداکار زرند را قدیمی ترین شهر استان کرمان در حوزه معادن به ویژه ذغال سنگ دانست و گفت: میدکو در دوره جدید توسعه صنعتی شهرستان نقش بی بدیلی داشت.

استاندار کرمان در حوزه مسائل آب عنوان کرد: کشاورزان به دلیل افت سفره های آب زیر زمینی مقدار بیشتری برق مصرف می کنند که هزینه بیشتری برای آنها داشته است و باید تدبیری در این حوزه شود.

وی افزود: باید یک درصد از سود معادن به دلیل آلایندگی به این منطقه تخصیص داده شود که این موضوع که مورد درخواست بود، از میدکو دریافت شده است.

همچنین حجت‌الاسلام مهدی شجاعی امام جمعه زرند در این نشست بر اهمیت خط انتقال آب از خلیج فارس به زرند و هزینه شدن درآمدهای حاصل از صنایع و معادن زرند در همین منطقه را مورد تاکید قرار داد.

سیدرضا حسینی نژاد فرماندار زرند نیز در این جلسه ضمن تاکید بر تأمین آب شرب از خلیج فارس، رفع معضلات در حوزه ذغال‌سنگ زرند را نیازمند توجه مسئولان دانست.

مجید توکلی فرماندار کوهبنان ضمن تاکید بر ضرورت رسیدگی به موضوع بازنشستگی کارگران معادن ذغال سنگ، گفت: جاده یکی از مهم ترین مشکلات کوهبنان است. همچنین توکلی خواستار قرار گرفتن مجدد واحد کوهبنان در فهرست دانشگاه‌های پیام‌نور کشور شد.

علی اصغر پورمند مدیرعامل شرکت مادر تخصصی  توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) نیز طی گزارشی از دستاوردهای این شرکت گفت: در شرایط تحریمی 40 پروژه را طی 14 سال آغاز کرده و به پایان رساندیم.

نماینده اصناف زرند نیز در این نشست ضرورت اختصاص سود معادن به شهرستان‌های واقع شده را مورد تاکید قرار داد.

خانه ملت

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا