اتاق بازرگانیاتاق بازرگانی ایران

مراقب نفوذ دولتی‌ها به انتخابات اتاق بازرگانی باشید

یک عضو اتاق بازرگانی تهران خروج مشکلات بخش خصوصی و اعضای اتاق بازرگانی را به انتخابات درست و بدون توجه به تبلیغات سیاسیون مربوط دانست

 بابک نورائی عضو اتاق بازرگانی تهران و عضو هیئت موسس انجمن جانبازان کار آفرین کشور در گفت‌وگو با اقتصاد روز به نقل از خبرنگار گروه اقتصادی شبکه خبری تهران نیوز، در مورد انتخابات اتاق بازرگانی که تا یک ماه دیگر برگزار می‌شود اظهار کرد: در دوران تصدی گروهی که اکنون این مسند را در اختیار دارند، نه تنها شاهد هیچگونه خروجی مفیدی در اتاق تهران نبودیم بلکه هیچگاه اتاق نتوانست از اختیار آتی که قانونگذار در اختیار این نهاد به جهت بهبود فضای مستمر کسب و کار قرار داده به نفع اصحاب اقتصادی و مردم استفاده کند.

وی به موضوع صدور کارت‌های بازرگانی جعلی پرداخت و گفت: چنانچه فضای بسیار ی از امور محدود و مخفی نمی‌ماند، امروزه شاهد صدور تعداد عظیمی کارت‌های بازرگانی جعلی و اجاره‌ای نبودیم؛ چه بسا که این کارت‌ها ممکن است در انتخابات مورد سوء استفاده قرار بگیرد.

این عضو اتاق بازرگانی در ادامه مطلب فوق خاطرنشان کرد:  صدور این کارت‌ها فضای کسب و کار شرعی و قانونی را برای اصحاب شرافتمند اقتصادی روز به روز تنگ‌تر  نمود تا جائی که  امروزه شاهد خروج بنگاه‌های اقتصادی خرد و متوسط از چرخه رقابت و عرصه کار آفرینی هستیم.

بیشتر بخوانید:

کارت‌های کیلوئی مصداق فساد است

اتاق بازرگانی دارای کارت دیگری با نام کارت عضویت است که طبق قانون اتاق، افرادی می‌توانند در این انتخابات شرکت کنند که دارای کارت عضویت از اتاق باشند. اشاره به این نکته ضروری است که کارت بازرگانی با کارت عضویت متفاوت است. هر که تمایل داشته باشد عضو اتاق بازرگانی شود، می‌تواند با داشتن شرایط و پرداخت هزینه نسبتاً کم، کارت عضویت اتاق را دریافت کند و اگر شخص مورد نظر بخواهد به تجارت نیز بپردازد، می‌تواند این کارت عضویت خود را به کارت بازرگانی تبدیل کند. مسئول کارت های بازرگانی در هر استان سازمان صمت است و اتاق های بازرگانی، تنها به نمایندگی از سازمان های صمت کارت های بازرگانی صادر می کنند.

عدنان موسی پور، رئیس سابق کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران و عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی هم در مطلبی از صدور بی رویه کارت های عضویت گلایه کرد و نوشت: در شرایط بد اقتصادی صدور کیلویی کارت‌های مشکل‌دار در اتاق بازرگانی که فقط برای ایام انتخابات و سوءاستفاده و بقا بیشتر متولیان آن در اتاق کاربرد دارد، مصداق فساد هدایت شده است. باید با این فساد در اتاق بازرگانی مبارزه کرد.

 

سیاسیون نمی‌توانند مدعی رونق کسب و کار باشند

نورائی برجسته‌ترین وظیفه و رسالت اتاق‌های بازرگانی را ایجاد بستر مفید و مناسب برای رقابتی سالم برشمرد و بیان کرد: چگونه مجموعه‌ای که خود موجبات‌ تقلب و خلاف را در چرخه صدور کارت‌های بازرگانی فراهم نموده می‌تواند بستر عدالت و رقابت سالم اقتصادی را دارا باشد.

وی معتقد است که عاملان صدور کارت‌های بازرگانی بدون ارائه کارنامه قابل دفاع از عملکرد خود، بار دیگر پا به عرصه انتخابات مهم‌ترین مجمع اقتصادی کشور گذاشتند.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: از زمانی که تامین بخشی اساسی از هزینه‌های اتاق‌ها در قالب مالیات یک در هزار و چهار درهزار بر گردن‌ اعضاء اتاق‌ها قرار گرفت، متاسفانه انگیزه‌ای برای ایجاد رونق کسب و کار و فضای بهبود مستمر هر روز در مدیران اتاق بی‌رنگتر و بی‌محتواتر شده است.

عضو هیئت موسس انجمن جانبازان کار آفرین کشور با بیان نفوذ افراد دولتی به اتاق بازرگانی اذعان کرد: پر واضح است‌ کسانی که گوشت و پوستشان دولتی وسیاسی بوده و در فضای مدیریتی غوطه ورند، نمی‌توانند مدافعین قابل اعتمادی برای رشد فضای بهبود رونق کسب وکار باشند.

 

یک‌ نه بلند به سیاسیون و دولتی‌ها

وی همچنین در ادامه مطلب فوق خاطرنشان کرد: امیدوارم در انتخابات آتی افراد سیاسی و دولتی هیچگاه موفق به اشغال کرسی‌های متعلق به بخش خصوصی نشوند، چرا‌ که این افراد هیچگاه نمی‌توانند حامیان دلسوزی برای اقتصاد بد بخش خصوصی باشند و باید بپذیریم  ورود سیاست به بخش و پارلمان خصوصی سم است و نباید اسیر تبلیغات مدیران نالایق شویم.

نورائی به ورود تکنو کرات‌ها به اتاق بازرگانی اشاره کرد و گفت: همگی به خاطر دارند که  با ورود تکنو کرات‌ها به اتاق تهران چه خیانتی به اعضاء اتاق شد، این‌ها سیاست را به پارلمان بخش خصوصی تزریق نمودند و به هیچ عنوان حاضر نبودند بخش خصوصی به حیات حقه برسد.

این عضو اتاق افزود: این افراد  تمامیت خواه بودند و ارثیه اتاق را برای حزب و هم فکری‌های خود می‌دانستند  و برخلاف شعارهای فریبنده فقط به دنبال ایجاد پایگاهی برای استفاده اقتصادی جهت ترویج تفکرات حزبی بودند.

وی با انتقاد از ورود افراد سیاسی به اتاق بازرگانی بیان کرد:  پیشنهاد می‌کنم، اصحاب بازرگانی با ارائه یک‌ نه بلند به سیاسیون و دولتی‌هایی که بارها امتحان خود را‌پس داده‌اند موجب جراحی این غده سرطانی از پیکر نحیف و رنجور بخش خصوصی شوند و شاهد بازگشت اشخاص دلسوز و  مردان کار آفرین‌ و حامی بخش خصوصی به این مجموعه باشیم.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا