اتاق بازرگانیاتاق بازرگانی ایران

اتاق بازرگانی ایران با رای منصفانه هیات نمایندگان برای انتخاب ریاست احیا می شود

پس از عدم انتخاب آقای مهندس خاموشی ریاست اتاق بازرگانی ایران که سی سال اتاق را بدون بحران در مسیر سازندگی و تعامل منطقی با دولت، مجلس اداره نموده و در اواخر ریاست در صدد اصلاحات جدید پیشنهادی از سوی اعضای اتاق هم برای پیشبرد هرچه بهتر اداره اتاق بود، سه نفر از سال ۱۳۸۶ تا آخر سال ۱۴۰۱ در اتاق بازرگانی به ریاست رسیدند.

آقای محمد نهاوندیان با تفکر دولتی که با حمایت‌های آقای مهندس خاموشی در اتاق رشد کرده بودند، در انتخابات مقابل آقای مهندس خاموشی با ترفند و زیرکی خاص خود و همدستی اتاق تهران و بعضی از اتاق‌های شهرستان‌ها و حمایت و نفوذ وزیر وقت بازرگانی که در نهایت خواهان دولتی شدن اتاق ایران بودند و به علت اینکه آقای خاموشی تحت هیچ شرایطی اجازه نفوذ دولتی‌ها را در اداره اتاق ایران نمی‌دادند، آقای نهاوندیان به ریاست اتاق ایران رسید و از همان زمان تراژدی دولتی شدن اتاق بازرگانی کلید خورد و متأسفانه تا به امروز نیز این امر ادامه داشته و مانع رشد و اعتلای بزرگ‌ترین مجموعه بخش خصوصی کشور در اقتصاد ایران شده است.

پس از آقای نهاوندیان مدتی کمتر از یکسال ریاست آقای جلالپور و پس از آن ریاست بیش از ده سال آقای مهندس شافعی را بر اتاق شاهد بوده‌ایم. سؤال این است که در این مدت حدود ۱۵ سال اتاق بازرگانی شاهد چه تحول و پیشرفتی بوده است که مؤثر و کارآمد در اقتصاد کشور باشد؟ جز برگزاری همایش‌ها، گفتمان‌های تشریفاتی بدون نتیجه و مسافرت‌های تجملی و پرهزینه. بار‌ها دوستان رسانه از رؤسای اتاق ایران در مورد عملکرد مثبت منتج به رشد اقتصادی کشور سؤال کردند که هیهات از یک پاسخ منطقی، دلایل مثبت. و ده‌ها مشکلی که در صدور کارت‌های یکبار مصرف و کرایه‌ای که برای ثروت اندوزی تعدادی از آقایان سوءاستفاده چی اتاق روی داد که اکثر اعضای اتاق و مردم ایران و مسئولان سه قوه در جریان این ماجرا‌های فاجعه‌آمیز هستند که پرونده‌هایی نیز در این زمینه در قوه قضائیه تشکیل شده است.

قرار است فردا پر از کش و قوس‌های فراوان ریاست اتاق تعیین شود و ۱۸ نفر از دوستان و همکاران اتاق کاندید این سمت شده‌اند که اکثراً انسان‌هایی شایسته، قابل احترام در اجتماع و جمع بازرگانان هستند، ولی عملکرد مدیریت اتاق متفاوت از اصول اخلاقی و شخصی است که هیأت نمایندگان محترم به آن توجه داشته باشند که رأی خود را به دور از گروه گرایی، منافع مادی، عشق به اعتلای اتاق، میهن و بهبود اقتصاد مردم به صندوق رأی بریزند.

هیأت نمایندگان در مورد ۱۸ کاندید به آیتم‌های ذیل که می‌تواند با انتخاب نامتجانس، اتاق را به حالت بجرانی برگرداند، دقت نمایند:

1- کاندیدا‌های طرفدار دولت در بین کاندید‌ها که سابقه خوبی هم در دوران گذشته در اداره اتاق نداشتند.

۲- بررسی عملکرد رؤسای اتاق‌هایی که کاندید ریاست هستند که آیا در مدت ریاست توانسته‌اند اتاق شهرستان خودرا در مسیر سازندگی به نفع اعضای خود قرار دهند که حداقل شایستگی ریاست انتخاب اتاق را داشته باشند.

3- دنبال کاندید‌هایی باشیم که با پول این ملت و استفاده از رانت‌های اتاق و کشور دارای سرمایه‌گزاری‌های خارجی غیرمشروع در کشور بوده و این افراد نمی‌توانند بر کرسی اتاق بازرگانی ایران تکیه دهند.

– ما در بین کاندیدا‌ها بایستی دنبال افرادی باشیم که در رزومه و سوابق خود با کارکرد و زحمات طولانی و پایداری و آشنایی به اصول علم اقتصاد و بازرگانی و به دور از رانت و نفوذ دولتی و رفیق بازی فقط و فقط هدفشان از کاندید شدن خدمت خالصانه به اتاق و مردم ایران باشد.

یادمان باشد بسیاری از وظایف، مأموریت‌ها و تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها در اتاق بازرگانی می‌تواند در اقتصاد کشور نقش داشته باشد، اما در چند ماه اخیر به علت تقابلی که رئیس اتاق ایران با مجموعه قوه مجربه داشته عملاً این وظایف نیز بر روی زمین مانده است.

لذا با توجه به احکام دادگاه‌ها مبنی بر رد شکایات رئیس معزول اتاق و و همکاران حقوقیشان و عدم همکاری ۲۲ نفر از رؤسای اتاق‌های بازرگانی شهرستان‌ها با برنامه‌های آقای سلاح ورزی برگزاری انتخابات فردا اول بهمن قطعی است.

 

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا