اجتماعیاشتغالاقتصاد مقاومتیبازرگانیتعاون و کارآفرینیصنعتصنعت و تجارتکشاورزی

نمایش رونق تولید

۱۱۰ واحد تولیدی، صنعتی، غذایی، کشاورزی و صنایع دستی در ۸۳ غرفه تولیدات خود را در قالب نمایشگاهی در سنندج مرکز استان کردستان به نمایش گذاشتند و این گونه در سال رونق تولید، توانمندی ها و ظرفیت هایشان را در معرض دید عموم قرار دادند.

به گزارش اقتصاد روز و به نقل از ایرنا،از زمانی که عنوان شده استقلال کشور در گرو توجه ویژه به تولید داخلی و جلوگیری از تک محصولی بودن و عدم وابستگی به درآمدهای نفتی است، «تولید» کلید واژه بسیاری از مطالب، گفته‌ها و سخنان رایج صاحب نظران، اقتصاددانان و حتی سیاسیون شده است.

دو سال هم هست که نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری مستقیم بر تولید تاکید دارد، ۹۷ سال حمایت از کالای ایرانی و امسال نیز رونق تولید نام نهاده شد تا با این گونه توجه بیشتری به این مقوله مهم به ویژه از سوی مردم و مسئولان شود.

حمایت از کالای ایرانی پیش درآمدی برای کشف و شناخت واحدهای تولیدی از نیاز بازار و تولید بر این اساس بود حال امسال واحدهای تولیدی عزم خود را جزم کرده‌اند تا بر مبنای آنچه مردم می‌خواهند محصولات خود را تولید و روانه بازار کنند.

بیشتر واحدهای تولیدی و صنعتی کردستان در نمایشگاه رونق تولید گردهم آمده‌اند تا تولیدات خود را بیشتر به مردم بشناسانند و بارقه امید را در دل کسانی که گمان می‌کردند چراغ تولید در این استان خاموش شده، زنده کنند.

باتری بروسکه قابل رقابت با نمونه چینی آن است

مدیر بازاریابی و فروش واحد تولیدی باتری بروسکه که در غرفه‌ای در این نمایشگاه محصول خود را عرضه کرده است،گفت: بروبسکه به معنای جرقه، نخستین باتری تولید داخل ایران به نام کُردی است که تمام مواد اولیه آن از داخل کشور تهیه می‌شود.

جمال زارع با اشاره به اینکه طراحی، تولید و توزیع این نوع باتری خودرو توسط کارکنان واحد تولیدی باتری بروسکه در کارخانه صبا باتری انجام می‌شود، افزود: به دلیل هزینه بالای احداث کارخانه تولید باتری در استان، محصول واحد تولیدی بروسکه در کارخانه صبا نور تولید و روانه بازار می‌شود.

وی با بیان اینکه ۲ سال و ۶ ماه از آغاز فعالیت تولید باتری بروسکه می‌گذرد، اضافه کرد: استقبال مطلوبی از این محصول در کشور به ویژه در شهرهای کُردنشین شده و اکنون به دنبال ایجاد زمینه صادرات آن هستیم.مدیر بازاریابی و فروش واحد تولیدی باتری بروسکه عمر مفید این باتری را ۲.۵ تا ۳ سال عنوان کرد و یادآور شد: بروسکه جزو باتری‌هایی است که آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کند و قابلیت رقابت با نمونه‌های چینی را هم دارد.

زارع تاکید کرد: باتری‌های خارجی گارانتی ندارند ولی باتری بروسکه دارای یک سال گارانتی معتبر است و این از دیگر ویژگی‌های بارز این محصول است.

وی اظهار داشت: واحد تولیدی بروسکه به طور مستقیم برای ۱۰۰ نفر و غیر مستقیم هم ۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده و تمام نیروهای این واحد را افراد بومی تشکیل داده‌اند.مدیر بازاریابی و فروش واحد تولیدی باتری بروسکه افزود: به دلیل افزایش هزینه حمل و نقل، حقوق کارکنان و مواد اولیه همچون کارتُن های بسته بندی که وارداتی است، قیمت این باتری نسبت به سال گذشته افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است.

افزایش میزان تولید واحد نوا کابل به ۳ هزار تُن در سال

یکی دیگر از غرفه‌های این نمایشگاه به شرکت ماد نوا کابل کردستان اختصاص دارد که مدیرعامل این شرکت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این واحد از سال ۹۵ بطور آزمایشی فعالیت خود را آغاز کرد و اواخر آبان و آذر سال ۹۶ به صورت رسمی محصولات آن وارد بازار شد.

وریا زاهدی پور با اشاره به اینکه در این واحد انواع سیم و کابل از هر دو نوع هادی مس و آلومینیوم از سایز ۵/. تا ۵۰ تولید و در بازار عرضه می‌شود، افزود: بازار فروش این واحد را بیشتر کردستان، همدان، کرمانشاه و بخشی از خوزستان تشکیل می‌دهد.وی ظرفیت اسمی این واحد را ۲۰۰ تُن در سال عنوان کرد و اضافه کرد: هم اکنون ۱۲۰ تُن تولید داریم که به عبارتی با ۶۰ درصد ظرفیت در حال فعالیت هستیم.

زاهدی پور با اشاره به اینکه ۱۳ نفر به طور مستقیم در این واحد مشغول بکار هستند، گفت: به دنبال اجرای طرح توسعه صنعت بالادستی تولید سیم و کابل هستیم که با این اقدام برای ۱۰ نفر دیگر هم شغل ایجاد می‌شود.وی با بیان اینکه با اجرای این طرح توسعه میزان تولید این واحد به ۳ هزار تُن افزایش می‌یابد، تاکید کرد: از دیگر برنامه‌های ما صادرات تولیدات این واحد به خارج از کشور است.

صادرات تراکتور کردستان ۲۰ درصد افزایش یافت

مدیر بازاریابی و فروش کارخانه تراکتور سازی کردستان هم در این نمایشگاه با اشاره به اینکه کارخانه تراکتور سازی کردستان زیر مجموعه گروه صنعتی تراکتور سازی ایران است، گفت: در کارخانه‌های تبریز، ارومیه و کردستان، تراکتور تولید می‌شود.سعید کهنه پوشی با اشاره به اینکه محصول تولیدی تراکتور سازی کردستان مدل ۸۵ صرفاً صادراتی است، افزود: به کشورهای عراق، افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان، ترکیه، کشورهای آفریقایی و هلند تراکتور از کردستان صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه شرکت تراکتورسازی فعال‌تر از گذشته کار می‌کند، اضافه کرد: این واحد به طور مستقیم برای ۱۲۰ نفر و غیر مستقیم برای ۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است.مدیر بازاریابی و فروش کارخانه تراکتور سازی کردستان یادآور شد: سال گذشته ۲ هزار دستگاه تراکتور توسط مجموعه تراکتو سازی ایران صادر شده که ۹۰ درصد آن مربوط به تولیدات تراکتورسازی کردستان است.

کهنه پوشی تاکید کرد: میزان صادرات تراکتورسازی کردستان در سال گذشته نسبت به مدت مشابه آن در سال ۹۶، حدود ۲۰ درصد افزایش داشته است.وی اظهار داشت: محصول این شرکت هم از لحاظ کیفیت و هم قیمت نسبت به دیگر برندهای موجود در بازارهای صادراتی خود، قابلیت رقابت را دارد.

مدیر بازاریابی و فروش کارخانه تراکتور سازی کردستان گفت: بیشتر ارگان‌ها به ویژه گمرک و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان همکاری خوبی با ما داشتند و تاکنون مشکل و موانعی در مسیر صادرات محصولات این شرکت نداشتیم.

تولید چیپس چوب و شن رنگی در کردستان

بازرگانی هیوا با همکاری دپارتمان طراحی و اجرای فضای سبز ئایرین هم در بخش کشاورزی در این نمایشگاه شرکت کرده و محصولات شأن را معرفی و عرضه کرده‌اند.مسئول این غرفهاظهار داشت: بازرگانی هیوا در طول سال با توجه به برنامه تولید اقدام به صادرات و واردات محصولات کشاورزی می‌کند.

هیوا صیدی مرادی با اشاره به اینکه بازار صادرات محصولات کشاورزی مطلوب است، افزود: محصولات کشاورزی نسبت به دیگر محصولات سریع‌تر صادر می‌شوند و در مرزهای استان هم در این راستا بیشتری همکاری با ما انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: هر زمان که حالت اشباع در بازار محصول کشاورزی در عراق پیش بیاید صادرات آن را متوقف می‌کنند به همین دلیل همواره با شناخت بازار اقدام به صادرات می‌کنیم.مدیر دپارتمان طراحی و اجرای فضای سبز ئایرین هم با اشاره به اینکه نخستین تولیدکننده خاک سلولوزی در استان هستیم، گفت: علاوه بر این شن رنگی و چیپس چوب هم تولید می‌کنیم.

هادی نقشینی اظهار داشت: کاشت چمن طبیعی به دلیل نیاز به آب فراوان در شرایط کم آبی امروز به صرفه نیست و می‌توان چیپس چوب و شن‌های رنگی را جایگزین آن کرد.وی از دیگر فعالیت‌های این دپارتمان را طراحی و اجرای فضای سبز عنوان کرد و افزود: پشت بام یا تراس سبز را طراحی و اجرا می‌کنیم که در اکثر استان‌ها و نقاط دنیا از این کار استقبال شده است.

مدیر دپارتمان طراحی و اجرای فضای سبز ئایرین تاکید کرد: ایجاد پشت بام سبز در مساحت ۴۰ متر مربع از ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون ریال هزینه نیاز دارد که اجرای این کار ارزش و قیمت چنین خانه‌هایی را افزایش می‌دهد و از این لحاظ نوعی سرمایه گذاری هم محسوب می‌شود.

نقشینی یادآور شد: انتظار داریم نهادی هم چون شهرداری ما را رقیب خود نداند و مانع اجرای پروژه‌ها و کارهای ما نشود بلکه می‌طلبد واحد ما را همراه و همکار خود در ارتقای فضای سبز بداند.

خوشحالی کردستانی‌ها از فعال بودن چرخ‌های تولید

بسیاری از مراجعه کنندگان در ابتدا تصوری خلاف آنچه دیده‌اند از این نمایشگاه داشتند و بیشتر به منظور خرید کالاهای خوراکی و غذایی آمده بودند.

فانوس قادری زن خانه داری که به همراه فرزندش به این نمایشگاه آمده بود گفت: از اخبار شنیدم که نمایشگاه برپا شده به همین دلیل آمدم تا بخشی از مایحتاج خود را تهیه کنم که تنها محصولات چند غرفه همچون صنایع دستی و گل و گیاه قابل فروش بود.

فرزند این بانوی خانه دار که فارغ التحصیل رشته مهندسی صنایع بود، هم گفت: همیشه عنوان شده کردستان محروم است و تولیدی ندارد ولی با دیدن غرفه‌های واحدهای تولیدی در این نمایشگاه به عنوان یک سنندجی متوجه شدم اصلاً اینگونه نیست.

وی که حدود یکسال از زمان فارغ التحصیلی اش می‌گذرد و هنوز بیکار است، افزود: هر چند تعداد واحدهای تولیدی که در استان وجود دارد جوابگوی نیروی انسانی تحصیل کرده ما نیست ولی با این وجود همین که می‌شنویم واحدهایی فعال و افرادی در آن مشغول به کار هستند مایه خوشحالی است.

این نمایشگاه در ۸۳ غرفه و با حضور ۱۱۰ شرکت کننده از ۲۷ خرداد برپا شده و تا جمعه ۳۱ خرداد هر روز از ساعت ۱۵ تا ۲۲ در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی سنندج پذیرای بازدیدکنندگان است، همچنین جمعی از اعضای اتاق‌های بازرگانی اقلیم کردستان عراق هم در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه حضور داشتند.

 

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا